Tijdens het openingsconcert in PAARD zie je dit jaar Bab L’ Bluz (letterlijk “De deur van de Blues”). Deze Frans-Marokkaanse groep werd in 2018 opgericht door de Marokkaanse zangeres/gitarist Yousra Mansour en de Franse gitarist/producer Brice Bottin.
Gewapend met hun elektrische guembris, resoneert Bab L’ Bluz met een mengeling van Gnawa-trance ritmes, Hassani-liederen uit het zuiden van Marokko en Chaâbi-polyritmes, die hun muziek voortstuwen naar de magnetische velden van psychedelische rock en wierookwolken. Onder leiding van een doukkalia-vrouw wil de groep een revolutie in houding teweegbrengen, als onderdeel van de beweging van de Marokkaanse jeugd “Nayda”, een nieuwe golf van artiesten en geëngageerde muzikanten die zich laten inspireren door het lokale erfgoed en teksten over vrijheid zingen in het Marokkaans-Arabische dialect, de darija.
Sinds de oprichting gaat de carrière van de groep alleen maar bergopwaarts! Ze reizen de wereld rond om hun hypnotiserende riffs te verspreiden en hun mystieke en bevrijdende headbanging-furie aan hun publiek over te brengen – een ware handtekening van de groep. Poëtisch en krachtig, Bab L’ Bluz is een uitdijend universum, een sonisch territorium dat grenzen overstijgt.
“Anchored by the guembri, a three-stringed bass lute that is traditionally used by the Gnawa people of North Africa, this transcontinental quartet creates rollicking, headbanging music. Somewhere in the mix, you will find the hypnotic loops of Gnawa religious music, poetry from the Sahara and the reckless abandon of fuzz rock and blues. And every listen reveals a littlemore.”
The New York Times