De samenkomst van negen dansers en vijf muzikanten uit Nederland en Marokko maakt FAITH een aangrijpende interculturele voorstelling waarin gezocht wordt naar een gemeenschappelijke basis die essentieel is voor een gezamenlijk geloof in de toekomst.
Wat is er nog om ons heen wat we niet zien maar alleen kunnen voelen?
Samen creëren Weizman, Haver en Benghrib een meeslepend mozaïek van verschillende fysieke, culturele en spirituele benaderingen van geloof. Het laatste mozaïekstuk ligt bij de toeschouwer.
Over Club Guy & Roni
FAITH is na Islands of Empathy en Fortune de nieuwste voorstelling in The Human Odyssey serie. Waarin Club Guy & Roni verschillende culturen en wereldbeelden bij elkaar brengt, laat clashen en de diepe menselijke connectie via een explosie aan live muziek en spectaculaire choreografieën laat zien.
“Je hoeft absoluut niet gelovig te zijn om diep geraakt te worden door het spervuur van emoties dat de zaal wordt ingeknald.”
PAROOL
Programmamaker Rehana Ganga (Het Nationale Theater) over FAITH
“Faith is een spectaculaire choreografie op Gnaoua [Gnawa] trance muziek. Traditie en moderniteit ontmoeten elkaar op een bijzonder geslaagde manier. Gnawa zijn de eeuwenoude helingspraktijken voor de ziel meegebracht door Afrikaanse tot slaaf gemaakten die via de handelskaravaanroutes van de Arabieren in Marokko terechtkwamen en later onderdeel werden van een Soefistische traditie.
Choreograaf Guy Weizman van Club Guy & Roni is opgegroeid in een Joods-Marokkaans gezin in Tel Aviv en vond een gelijkgestemde ziel in choreograaf Khalid Benghrib uit Casablanca voor de voorstelling Faith uit de Human Odessey serie. Eerdere voorstellingen in die serie waren Fortune (met het Indiase dansgezelschap Navdara) en Empathy (met de Senegalese percussionist Pape Seck). Maar ik ben van mening dat bij Faith de zoektocht naar de universele beleving van wanhoop naar vertrouwen het meest geslaagd is. En waar dat precies aan ligt? Is het de sterrencast met Gnawa rockster Mehdi Nassouli? Of de geliefde Nederlands-Marokkaaanse zangeres Karima el Fillali die speciaal voor ons de Gnawa songteksten omzette in het Engels? Of is het de perfecte samensmelting van de dansers uit twee verschillende gezelschappen? De fusion tussen de klanken van de guembri gitaar en de electronische percussie?
Ik geloof dat twee bloedgroepen aan kunstenaars goed naar elkaar hebben geluisterd en elkaar begrepen en deze gelijkwaardige ontmoeting tussen Noord-Afrika en het Westen ons een weergaloos mooie trance beleving voorschotelt in de Koninklijke Schouwburg tijdens het Gnawa festival. De magie van de voorstelling wordt in de foyer voortgezet tijdens de afterparty in Gnawa Groove Lab met het spel van de beeldschone Hajar en Khaled. Halim en Amal maken een koningsmaaltijd vooraf. Geloof me, je wil hierbij zijn. Wordt echt heel bijzonder.”
Albi: “Ook leuk: ‘Physical Introduction’ voorafgaand aan de voorstelling waarbij je samen met andere bezoekers in beweging komt. No worries, er wordt niet te veel gevraagd.”