Hamid El Kasri + Support by Aïta mon Amour

Details

Time: november 10, 2024 18:30
Location: Amare (Tickets € 11,- t/m € 29,- euro. Met Ooievaarspas 50% korting)
buy tickets

About Tour

Hamid El Kasri is een Marokkaanse Gnawa muzikant die traditioneel wordt beschouwd als een maâlem of ook wel ‘meestermuzikant’. Hij is een legende in de Gnawa cultuur, en wordt geprezen voor het verjongen van het genre terwijl de authenticiteit ervan in leven wordt gehouden. Hij is voor de guembri wat Jimmy Page is voor de gitaar.

Zijn charisma, krachtige stem en beheersing van het guembri instrument maken zijn handelsmerk, erkend en gerespecteerd door al zijn hedendaagse collega muzikanten. Maâlem Hamid El Kasri is een van de beste Gnawa artiesten als het gaat om het combineren van genres. Hij kan moeiteloos improviseren met zijn guembri op jazz, afro-beat, reggae, rock, qawali en andere muziekstijlen.

Hamid El Kasri werd geboren in Ksar El Kebir, waar zijn achternaam -een artiestennaam- naar vernoemd is: het betekent simpelweg ‘van Ksar El Kebir’. Gnawa zat niet in de familie, maar Hamid groeide wel op te midden van de Gnawa cultuur. Hij keek op naar de man van zijn grootmoeder, een oude tot slaaf gemaakte van Soedanese afkomst, die hem veel leerde over het magische instrument dat alleen de echte grootmeesters mogen aanraken: de guembri.

SUPPORT ACT: AÏTA MON AMOUR

In 2001 stapte een jonge Widad Mjama in de schijnwerpers als Marokko’s eerste vrouwelijke rapper in de totaal door mannen beheerste underground-scene van Casablanca. Ze ging uiteindelijk in Frankrijk studeren en dompelde zich onder in de Afrikaanse muziekscene. In haar nieuwste project Aïta Mon Amour, graaft ze samen met Khalil Epi, elektronische muzikant en expert in het bespelen van de loutar, dieper naar haar fascinatie voor de ‘sjeikhats’; de sterke en krachtige ‘rebel’-zangeressen van de Marokkaanse Aïta.

Aïta is een muzikale uitingsvorm die eeuwen geleden op het platteland van Marokko ontstond en uitdrukking geeft aan pijn, blijdschap en vooral liefde. De zangeressen waren destijds populair maar hadden ook een lage status, aangezien de vrouwen met mannen reisden en ook rookten en dronken. Tegenwoordig wordt het als respectvol en belangrijk beschouwd. Aïta heeft ook nu nog een grote sociale rol. Voor vrouwen is het een uiting van vrijheid, en de jonge generaties worden er door geïnspireerd, zoals zangeres Widad Mjama. Ze wil deze typische Marokkaanse poëtische muziekvorm uit de vergetelheid halen en op een hedendaagse en digitale manier laten klinken.

Als het doorgeven van de fakkel tussen twee generaties, creëert Widad met dit project een muzikaal verhaal met gedichten en liederen die een link leggen tussen traditie en moderniteit. Trouw aan de geest en de kracht van de oorsprong, is Aïta Mon Amour een sterke, ontroerende reis door de geschiedenis van de vrouwen uit Aïta.